

Publicatie
Structureel werken aan onderwijskwaliteit
Handboek voor voor een TAO-school
Hoe stuur je structureel op onderwijskwaliteit, terwijl je daar als schoolleider of bestuurder geen directe invloed op hebt?
Dit is een cruciaal sturingsvraagstuk binnen het onderwijs. De kwaliteit van het onderwijs staat namelijk al jaren onder druk, terwijl er met grote inzet wordt gewerkt in een sector die kampt met een groeiend leraren- en schoolleiderstekort. Het vraagt om een fundamenteel andere benadering om duurzame onderwijskwaliteit te realiseren en het werkplezier van leraren te vergroten.
Dit handboek voor een TAO-school presenteert een organisatieconcept waarin het werken met kleine onderwijsteams rondom leerlingen centraal staat.
Op het niveau van de onderwijsinstelling nemen clusters van schoolleiders de collectieve verantwoordelijkheid voor het functioneren van meerdere scholen.
Het boek biedt praktische handvatten voor de ontwikkeling en implementatie van een teamgecentreerde arbeidsorganisatie (TAO), gebaseerd op het promotieonderzoek van Ben van der Hilst (Teamgericht organiseren in het onderwijs, 2019) en de praktijkervaringen van tientallen scholen in het brede onderwijsveld.